Hoe u winnende beslissingen kunt nemen binnen de transport & logistiek

Logistieke beslissingen zijn uiteindelijk van het grootste belang voor de verkoopresultaten van een bedrijf, aangezien ze van invloed zijn op het vermogen om goederen te beheren, commerciële verplichtingen na te komen, distributiekosten te optimaliseren, de verkoop te verhogen, de reputatie van het merk te verhogen en een tiental andere indicatoren. En we kunnen deze beslissingen niet nemen zonder er goed over na te denken, vooral omdat ze essentieel zijn voor het succes van een bedrijf. We moeten deze beslissingen alomvattend nemen en in lijn met commerciële beslissingen en het concurrentievoordeel dat we willen bieden (flexibiliteit, prijs, kwaliteit, enz.). Bovendien moeten deze beslissingen rekening houden met doelstellingen op korte, middellange en lange termijn.

Daarom is het altijd het beste om een ​​logisch proces te hebben voor besluitvorming.

Het proces

Om de juiste optie te kiezen uit de verschillende die voor ons beschikbaar zijn, moeten we voor elke optie een vergelijkings- en analyseproces uitvoeren, waarbij we de beschikbare gegevens gebruiken om opties te negeren die niet de gewenste resultaten opleveren en om de meest efficiënte alternatieven te vinden. Op deze manier nemen we beslissingen volledig bewust van de gevolgen van onze selectie. Voor deze analyse is het voor ons essentieel om de klant centraal te stellen in het vraagstuk en de oplossing; met andere woorden, we moeten een ‘klantgerichte’ strategie omarmen en het perspectief van de markt mijden in plaats van ons in de schoenen van onze klanten te plaatsen en hun behoeften en verwachtingen te omarmen, aangezien dit de enige manier is om hun tevredenheid en loyaliteit te verzekeren .

De etappes van transport & logistiek

Het proces voor het nemen van beslissingen binnen de transport & logistiek kan vanuit twee perspectieven worden bekeken: productiebeslissingen (wat, waar en hoeveel te produceren, welke leveranciers te kiezen, enzovoort) en lokale logistieke beslissingen (transport & logistiek, opslag, voorraadbeheer).

De fasen van het proces kunnen variëren, afhankelijk van het doel van het besluitvormingsproces; desalniettemin zou het in grote lijnen uit de volgende vier moeten bestaan:

Definitie

Definieer het probleem dat u zo duidelijk mogelijk wilt oplossen. Dit moet het startpunt zijn van het besluitvormingsproces. In de logistieke sector is het fundamentele probleem dat in grote lijnen moet worden opgelost, hoe goederen op tijd en in de beste omstandigheden bij klanten kunnen worden afgeleverd.

Bijeenkomst

De volgende stap is het verzamelen van alle beschikbare informatie over het probleem en het categoriseren, zodat we het indien nodig sneller kunnen lokaliseren. De informatie moet geldig, duidelijk, actueel en up-to-date zijn om de besluitvorming in het hele systeem te ondersteunen, omdat op cruciale momenten dringende eisen een aanvulling vormen op de dagelijkse eisen. Als we de informatie met andere spelers kunnen valideren, is dat een pluspunt. Zo kunnen we uitwisselingsmechanismen creëren om informatie te bekrachtigen, te corrigeren of te verwerpen.

Creëren van opties

Na het verzamelen en analyseren van de informatie die we hebben, moeten we haalbare oplossingen voorstellen.