De content die je maakt, is ongetwijfeld het meest kritische aspect van de zoekmachinemarketing activiteiten. Content helpt je niet alleen om vertrouwen te ontwikkelen en om te gaan met je doelgroep, maar het dient ook als brandstof voor je andere zoekmachine marketing strategieën. Het belang van content leidt ons naar de noodzaak om de content te optimaliseren.

Wat op zijn beurt de vraag oproept: ‘Wat is contentoptimalisatie?’

Contentoptimalisatie is de methode om ervoor te zorgen dat content zo wordt gepubliceerd dat deze de hoogst mogelijke doelgroep kan bereiken. Bij het proces voor het optimaliseren van de content moet worden vastgesteld dat er gerelateerde trefwoorden aanwezig zijn, meta- en title-tags en passende links worden toegevoegd. Daarnaast maakt het de pagina’s van de website aantrekkelijker voor zoekmachines en gebruikers.

De methode tracht trefwoordonderzoek om te zetten in tekst die van invloed kan zijn op het vermogen van jouw site om goed te presteren in de zoekmachine marketing resultaten van organisch zoeken. Contentoptimalisatie werkt door verbeteringen aan te brengen in de tekst, structuur en metadata van jouw content, zodat zoekmachines duidelijke signalen krijgen dat het nuttig is.

Creëren van contentoptimalisatie

1. Creëren van nieuwe en hoogwaardige content

Er zijn geen snelkoppelingen naar een hoge score voor zoekmachines, dus de content moet geweldig zijn om daar te komen. Hoe verser het is, hoe meer de zoekmachines genieten van nieuwe content. Hoe groter de kans dat een blog een betere zoekrangschikking krijgt als je consequent nieuwe content publiceert, hoe groter de kans. Een andere manier om dit te doen, is door oudere content te upgraden zodat deze nieuw en fris blijft, en zoekmachines duidelijk te vertellen dat je deze hebt bijgewerkt.

2. Tags optimaliseren

Een title-tag vertelt de titel van de webpagina aan zoekmachines. Dit wordt voor een bepaald zoekresultaat weergegeven als de klikbare kop. De title-tag moet 50-60 tekens lang zijn en als volgt worden geschreven: Primair trefwoord – Secundair trefwoord – Merknaam. Het is belangrijk om te onthouden dat de title-tag niet hoeft te passen bij de titel van  artikel of webpagina. Het wordt ook wel de tag voor H1 genoemd.

3. Zoekmachine vriendelijke URL en gerichte invoeging van zoekwoorden

De URL van uw website biedt ook beschrijvende details over jouw content aan zoekmachines. Het moet transparant en zinvol zijn en er moeten ook relevante zoekwoorden worden opgenomen.