Een eigen boekhoudkantoor? Een franchise biedt voordelen

Heb je er wel eens over nagedacht om een franchise te beginnen als boekhouder? Met de huidige toestroom van ZZP’ers komen er veel meer kleinschalige ondernemers op de markt. Veel daarvan hebben niet de tijd of kennis om zelf hun boekhouding te doen. Zelf een (kleinschalig) boekhouderkantoor beginnen is daarom ook een populaire zet van veel financiële adviseurs. Je kunt je nieuwe bedrijf dan een behoorlijke stimulans geven als je afnemer wordt van een administratieve franchise.

Geen nieuwe diploma’s nodig

In principe mag iedereen zich in Nederland een boekhouder noemen. Je hebt daarvoor geen diploma nodig, hoewel het natuurlijk handig is om bepaalde basiskennis in huis te hebben. Vervolgens kan je op zoek gaan naar klanten die hun boekhouding bij een extern bureau onder willen brengen, omdat ze er zelf geen verstand van hebben of te druk zijn met hun eigen werk.

Voordelen en nadelen van een franchise

Als je de formule van een franchise overneemt, dan moet je bepaalde vergoedingen betalen, en bind je je aan bepaalde regels. Er zijn bepaalde regels voor huisstijl, reclame en beleid waar je je aan moet houden. Er zijn zogenaamde “soft” franchises die vrij soepele regels hebben, en “hard” franchises die strikter zijn. De voordelen van een franchise zijn groot. Je werkt onder een bekende naam met een al ruimschoots uitgeteste formule. Dat bespaart je veel werk en hoofdbrekens. Ook is de kans op een succesvolle start en doorontwikkeling van je bedrijf groter, mede dankzij de trainingen en begeleiding die de franchisenemer je kan geven.