Een flowbot helpt de online klantbeleving bij webshops

Bij webshops worden er vaak veel producten online aangeboden en ontstaan er ook vaak verschillende soorten klantvragen. De vragen kunnen bijvoorbeeld gaan over verzending, levertijd, prijzen en retournering. De flowbot zal veel van deze vragen kunnen tackelen en anders de vraag naar de juiste afdeling sturen.

Hoe werkt een flowbot? 

Een flowbot simuleert net als chatbot een gesprek met klanten. De flowbot reageert niet op open vragen maar doet dit door middel van meerkeuze vragen. Zo kan de flowbot direct antwoord geven op bepaalde vragen of de vraag doorsturen naar de juiste afdeling. De afdeling krijgt zo een overzicht van de vragen en kan snel een antwoord op de klant formuleren.  De klant krijgt wanneer hij de bot aanspreekt steeds antwoord door middel van een keuzemenu. Op deze manier wordt de klant begeleid door het gesprek.  Omdat je van tevoren minder informatie hoeft in te voeren is de kans op eventuele frustratie een stuk minder groot. Een geval waarbij flowbots erg handig zijn, is het vinden van het juiste aanspreekpunt bij een bedrijf. Een klant kan aangeven of hij contact wilt met support, meer informatie nodig heeft of teruggebeld wil worden.

De voor- en nadelen

Een flowbot kent zijn voor- en nadelen. Zo zijn enkele voorbeelden dat de flowbot altijd beschikbaar is, laagdrempelig is en dat de bot constant en snel bijleert. De flowbot verzamelt namelijk de informatie van alle gesprekken die hij heeft gevoerd. Bij Chatkracht zorgen we er voor dat de flowbot zo goed up-to-date blijft. Hierdoor blijft de flowbot goed presteren. Enkele nadelen zijn dat de flowbot niet alle vragen direct zal begrijpen doordat de bestelling bijvoorbeeld onjuist is en dat ze geen emoties hebben. Sarcasme en andere emoties begrijpt hij dus niet. Chatkracht is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van flowbots. Er wordt graag met je gekeken naar de mogelijkheden. 

Dit heb je misschien gemist